Uitwisseling week 2-4 - Reisverslag uit Tokio, Japan van annetinjapan - WaarBenJij.nu Uitwisseling week 2-4 - Reisverslag uit Tokio, Japan van annetinjapan - WaarBenJij.nu

Uitwisseling week 2-4

Blijf op de hoogte en volg

23 Oktober 2015 | Japan, Tokio

Hallo allemaal!

Het is alweer een poosje geleden dat ik wat van me heb laten horen, dus het leek me wel weer eens tijd om wat te schrijven. Het begint hier nu langzaamaan wat herfstachtiger te worden: de temperatuur ligt nu rond de 18 graden: vorige week was dat nog rond de 24. Gelukkig waait en regent het hier (tot nu toe) een stuk minder dan in Nederland, dus dat scheelt. Dat geeft me ook hoop voor de winter hahahah.

De college's zijn inmiddels al 3 weken in volle gang, maar daarvoor moest ik eerst een plaatsingstoets maken om te kijken in welk niveau van Japanse taalles ik terecht zou komen: er zijn er 8, en ik ben in niveau 4 geplaatst. De eerste twee weken mag je nog wisselen naar een hoger of lager niveau, en hoewel deze klas al snel wel aan de makkelijke kant bleek te zijn voor mij, heb ik besloten niet naar een hoger niveau te gaan, omdat ik toch nog niet alles weet wat me nu geleerd wordt. Het tempo ligt wel erg laag, en ik krijg meestal in 1 dag het huiswerk voor de hele week af. Dus elke zondag ga ik er goed voor zitten en werk de hele week vooruit, zodat ik doordeweeks meer tijd heb voor andere dingen.
Ik heb elke dag Japanse taalles, 1x in de week kanji les (oorspronkelijk Chinese tekens die in de Japanse taal worden gebruikt), en 1x in de week een keuzevak. Het vak wat ik heb gekozen luidt 'Corporate Governance & Culture in Comparative Perspective', en het gaat inhoudelijk over het verband tussen Japanse cultuur, Japanse economie, en de Japanse bedrijfscultuur en de manier waarop bedrijven te werk gaan (en voorheen gingen) als het gaat om bijv. promotie, vakbonden, arbeidsrechten etc.

Wat betreft de 'andere dingen', bedoel ik vooral sociale dingen hahaha. Ik heb hier al wat goede vrienden gemaakt (3 mensen waar ik echt elke dag mee omga) en ken daarbuiten best veel mensen die ook in de dorm wonen, of waar ik les mee heb natuurlijk. Elk weekend doen we wel iets, met een kleine of grote groep mensen: gewoon gezellig met z'n allen buiten drinken (en dan snel de alcohol verstoppen als de campus beveiliging langsloopt), naar een feestje, naar de karaokebar (dat werkt in Japan anders dan in Nederland: je huurt met een groepje -of sommige mensen zelfs alleen- een privé ruimte af en voert dan zelf de liedjes in die je wilt zingen), of gezellig ergens een hapje eten. Je komt altijd wel iemand tegen en er is altijd wel aanspraak.

Lunchen (en vaak ook avondeten) doe ik meestal in de kantine van de universiteit: voor omgerekend minder dan €3 heb ik een dienblad vol met eten. Je kunt kiezen of je in de rij gaat staan en vraagt of ze iets voor je maken (er is keuze uit verschillende rijst- en noodles gerechten), of je schept zelf op van het buffet: dan wegen ze bij de kassa je schaal en betaal je dus op basis van gewicht.

Verder ben ik op zoek geweest naar een part-time baantje en heb (misschien) iets gevonden. Ik heb best veel vrije tijd en wil, naast het leren van Japans, ook wel productief zijn met andere dingen, dus waarom niet een extra zakcentje verdienen? Ik heb aankomende dinsdag in ieder geval training als housekeeping/schoonmaakster bij een bedrijf dat luxe appartementen verhuurt, voornamelijk aan buitenlanders. Het is niet echt een glamoreus bijbaantje, maar ze vergoeden mijn reiskosten en het betaalt aardig. Daarbij hoef ik telkens maar max. 2 a 3 uur te werken, dus het is niet dat ik m'n hele dag eraan kwijt zal zijn. Toen ik op gesprek kwam viel het me op dat iedereen daar ongeveer van mijn leeftijd was, en er hing een erg goede sfeer, dus als het dinsdag goed gaat, zal ik daar in ieder geval 1x per week gaan werken.

Qua bijzonderheden heb ik niet zo heel veel te melden: morgen ga ik naar een feestje in het centrum van Tokyo, een 'pre-Halloween party', en het weekend daarop viert men écht Halloween, dus dan gaan we ook zeker iets doen. Halloween is hier best wel een 'ding', dus dat lijkt me ook een leuke, nieuwe ervaring.

Tevens doe ik mee aan een talenuitwisselingsprogramma, waarbij mensen gekoppeld worden aan anderen die hun taal willen leren/oefenen en vice versa. Wonder boven wonder is er een jongen die Nederlands wil leren, dus kan ik toch nog een beetje mijn moedertaal spreken, en daarbij wat Japans in de praktijk brengen. Want eerlijk is eerlijk: ik spreek hier 90% van de tijd Engels met andere uitwisselingsstudenten, en dat is natuurlijk niet helemaal het punt van naar Japan gaan. Gelukkig heb ik elke dag Japanse les hahahaha.

Afijn, dit was dan even mijn zeer kort samengevatte update, ik kan niet precies beloven wanneer de volgende update komt, maar hij komt er zeker!

  • 23 Oktober 2015 - 08:02

    Arie:

    Hoi Annet,
    Leuk om weer eens iets te lezen van je. Je hebt het goed naat je zin en nog geen heimwee is mijn indruk.
    Blijf genieten van deze ervaring.

    Groetjes pappa

  • 23 Oktober 2015 - 10:04

    Mariet:

    Hoi Annet,
    Fijn dat je het naar je zin hebt :)!. Al lezend krijg ik de indruk dat allemaal heel ontspannen gaat. Toen je eerder de foto's van je kamer liet zien, dacht ik dat de keuken behelpen zou zijn.....maar in de praktijk dus royaal genoeg, haha.

    groetjes, Mariet

  • 28 Oktober 2015 - 11:11

    Dick:

    Hi A,

    Eindelijk tijd gevonden om je uitgebreide verslag te lezen :-p
    Als ik je verslag zo lees is deze periode meer relaxed dan de vorige.
    Maar goed om te lezen dat je het weer naar je zin hebt.
    Als je zo weinig NL spreekt en voornamelijk Engels en Japans, hoop ik dat je je moerstaal niet vergeet ;-)
    Maar ik zal je helpen. Hier enkele uitdrukkingen die je nooit mag vergeten:
    - As is verbrande turf
    - Dat is toch geen porum
    - Die is lijp zeg
    - Gaat fietsen stelûh
    - Een bakkie pleur
    - Gaat as een jekko
    - Je eige `t leplazerus werreke
    - Ken je niet zegge, wat mot je?
    - De musse pleure dood van 't dak
    - Hoe dichtûr baaij dort hoe rottûr ut wôht
    - Ken je niet uit je doppe kijken

    Voor nu ff genoeg Rotterdams..

    Ben benieuwd naar je volgende verslag!
    Groetjes, DIck

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Tokio

Actief sinds 01 April 2015
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 7214

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 29 Februari 2016

Uitwisseling in Japan

27 Maart 2015 - 21 Juni 2015

Stage in Japan

Landen bezocht: